Natural Life

Archives: januari 2016

Workshop: Voeding…wist ik het maar! | 3 februari

GroentenIn de lezing word je meegenomen in de reis door je lichaam, naar jouw lichaamsstelsel. Je ontdekt welke voedingsstoffen nodig zijn om jouw lichaam goed te kunnen laten functioneren zodat je vitaal- en gezond ouder kunt worden. Goede voedingsstoffen zijn de beste bouwstenen voor een gezond en fit lichaam.

Aan de “eettafel” van Albert Heijn in Surhuisterveen gaat het over mens en voeding.
Tijdens dit uur wordt een heldere uitleg gegeven over gezonde vetzuren, suikers, eiwitten en andere (w)etenswaar. Daarnaast is er mogelijkheid voor een bodycheck.

Verder lezen…

Voedingskennistafel De gezondheid draait door! | 17 februari

kolom3Het thema van deze voedingskennistafel is: Mijn voeding in (on)balans?

Ben je geïnteresseerd wat voeding met je lichaam doet, ben je niet zeker of je de juiste  voedingsstoffen binnen krijgt en ben je zoekende naar de juiste balans in je voedingspatroon.
Dan nodig ik je uit om deel te nemen aan deze voedingskennistafel.

Aansluitend deze voedingskennistafel is er gelegenheid om met elkaar van gedachten te wisselen, onder genot van koffie, thee en een orthomoleculair verantwoord hapje.

Verder lezen…

Voedingskennistafel De gezondheid draait door! | 30 maart 2016

GroentenHet thema van deze voedingskennistafel is: Voeding…lekker eten en nooit meer diëten!

Met veel wilskracht heb je door te diëten eindelijk je overtollige kilo’s eraf, is je gewicht mooi in balans en bruis je van energie, maar dan…
Hoe behoud je je gezond gewicht, eet je voldoende of juist te weinig, voed jij je lichaam met de juiste voedingsstoffen zoals: vetten, eiwitten, koolhydraten. Of is de hang naar zoete-hartige trek te groot en val je terug naar je oude gewicht.

Verder lezen…

Darm gezondheid, de sleutel voor een goede weerstand.

darmfloraHet belang van een gezonde darmflora.
Twee miljoen Nederlanders hebben te kampen met een chronische spijsverteringsziekte (Maag Lever Darm Stichting, 2006). Verreweg de meeste klachten houden rechtstreeks verband met een verstoorde darmfunctie. De symptomen variëren van krampen, diarree, bloedverlies en incontinentie tot obstipatie, voedselovergevoeligheid en huidklachten.
Voor zowel chronische als acute darmproblemen kunnen probiotica helpen om symptomen te voorkomen of te verlichten. Een goed functionerende darm begint immers bij een gezonde darmflora.

Verder lezen…

Eetverslaving door post-traumatische stress

eetverslavingVrouwen met een posttraumatisch stressstoornis (PTSS) hebben een verhoogde kans op een eetverslaving. In wetenschap is naar voren gekomen dat met name vrouwen hiervoor gevoelig zijn. Er is een verband tussen posttraumatische stress en eetverslaving.

Het verband tussen PTSS en eetverslaving is het sterkst bij vrouwen die op jonge leeftijd een traumatische ervaring door hebben gemaakt. Het frequent eten zonder hongergevoel, eten door stress en vermoeidheid door overeten zijn een van de kenmerken.

Verder lezen…

Het belang van Vitamine D

D vitamineIs vitamine D belangrijk?
Wat is er zo belangrijk aan vitamine D. Deze vraagstelling komt vaak naar voren.
Allereerst kunnen we niet zonder vitamine D, deze vitamine is betrokken bij alle lichaamsweefsels. Te denken aan: organen, zoals afweercellen, hersenen, spieren, hart, alvleesklier, schildklier, bijschildklier, thymus, huid (hoorncellen), darmen, eierstokken, baarmoeder, placenta, borst en prostaat.
Bij een tekort kunnen we te maken krijgen met diverse klachten, daarom is vitamine D belangrijk voor:

Verder lezen…

Kinderen leren gezonder eten van elkaar

kinderen voedselLeeftijdgenoten beïnvloeden elkaar in voedselkeuze (gezond of ongezond) en voedselinname (veel of weinig snoepen). Er is een onderzoek geweest naar het eetgedrag van kinderen in de basisschoolleeftijd op hun eigen scholen en in een supermarkt

Niet aan te ontsnappen
Op grond van verschillende experimenten kan geconcludeerd worden dat kinderen elkaar inderdaad beïnvloeden, en dat dit ook onbewust kan gaan. Kinderen hebben vaak niet door dat ze het eetgedrag van een ander kopiëren. Zelfs als je ze een dag voor het experiment hebt verteld hoe imitatiegedrag werkt, hebben ze op de dag zelf niet door dat ze dat doen. Het gaat ook enorm snel: als een kind iets te eten of te snoepen pakt, heeft het andere kind, dat van niks wist, een grote kans om binnen vijf seconden ook wat te pakken.

Verder lezen…

Liever havermout dan cornflakes

havermoutEen ontbijt met havermout geeft langer een verzadigd gevoel dan een ontbijt met cornflakes. Dit blijkt vooral gunstig voor personen met overgewicht.

Aan een wetenschappelijke studie namen 36 personen deel. De helft van hen had een normaal lichaamsgewicht en de andere helft had overgewicht. Ze kregen op drie opeenvolgende dagen willekeurig verschillende soorten ontbijt. Het eerste ontbijt bestond uit een kant-en-klare havermoutpap, het tweede ontbijt uit cornflakes met suiker en het controleontbijt bestond uit 1,5 kop water. Beide graanontbijten hadden een hoeveelheid van 350 kcal.

Verder lezen…

Omega-3 vetzuren… voor preventieve gezondheid

zalm-gezond-denkendEssentiële vetzuren (kan lichaam niet zelf aanmaken)
De inname van omega- 3-vetzuren is heel belangrijk voor de juiste vetzuurbalans, vooral omdat onze voeding naar verhouding veel linolzuur en arachidonzuur bevat. De meervoudig onverzadigde omega-6-vetzuren zijn de tegenspelers zijn van omega-3-vetzuren. Het lichaam komt in een betere conditie door de linolzuur- en arachidonzuurinname te beperken en regelmatig vette vis te eten of een visoliesupplement te gebruiken. Klinische studies hebben aangetoond dat een optimale inname van omega-3-vetzuren, in het bijzonder Eicosa-Pent-Aeenzuur (EPA)  en (Docosa-Hex-Aeenzuur (DHA) helpt bij het voorkomen en/of verlichten van uiteenlopende klachten en (chronische) ziekten. Omega-3-vetzuren zijn onder meer van belang voor hart en bloedvaten, (foetale) hersenontwikkeling, gezichtsvermogen, mentale en emotionele gezondheid, afweersysteem, bewegingsapparaat, glucose- en vetstofwisseling en huid.

Verder lezen…