Natural Life

Archives: maart 2019

Is eiwitrijke voeding slecht?

Onderzoekers in Australië denken het mechanisme te hebben gevonden achter de bewering dat eiwitrijke voeding ongezond zou zijn en een kortere levensverwachting met zich mee zou brengen.  In deze studie werden de effecten van een eiwitrijk dieet op de eiwitsynthesesnelheid getest binnen een diermodel.

Het in vitro onderzoek laat zien hoe de voedingssamenstelling van invloed kan zijn op de snelheid waarmee eiwitten in cellen worden opgebouwd. De resultaten zouden laten zien dat de versnelde eiwitsynthese in cellen meer fouten kan veroorzaken en dus in een kortere levensverwachting resulteert (Xie et al., 2019).

Herkomst macronutriënten bepalend

Dat de onderzoekers geen voorstanders zijn van een eiwitrijk dieet is duidelijk. Zij benadrukken vooral dat een goede balans tussen de verschillende macronutriënten koolhydraten, eiwitten en vetten van belang is. Het is volgens hen tevens essentieel om te kijken naar de verschillen in bronnen.

Zo stellen ze dat ‘het eten van koolhydraatrijke voedingsmiddelen die ook nog eens vezelrijk zijn de meeste gezondheidsvoordelen met zich zouden meebrengen’. Ze verwijzen naar het Mediterraan dieet, met veel groente en fruit, dat volgens de onderzoekers verband houdt met een langere levensverwachting.

Bovendien kaarten ze aan dat niet alleen de samenstelling maar ook de hoeveelheid voedsel een rol speelt als het gaat om levensverwachting. Een van de onderzoekers stelt: ‘We wisten al dat minder eten de levensduur verlengt.’ In de huidige studie laten de onderzoekers zien dat ‘overeten’ het tegenovergestelde kan bewerkstelligen (MedicalXpress, 2019).

Overal teveel van is schadelijk

Wij zijn het wel gedeeltelijk met de onderzoekers eens dat een goede verdeling van voedingsstoffen, macronutriënten in dit geval, van belang is en kunnen ons ook vinden in het voorbeeld van het Mediterraan dieet. Bovendien alles waar je teveel van eet kan schadelijk zijn. In het onderzoek is niet terug te herleiden wat wordt verstaan onder een eiwitrijke voeding. Het oerdieet bestaat uit zo’n 30 procent eiwitten, aangevuld met circa 35 procent vetten en 35 procent koolhydraten.

Evenwichtige en gevarieerde voeding

Tevens lijkt de bron van macronutriënten inderdaad van belang te zijn. Uit een eerder grootschalig onderzoek dat gepubliceerd is in The Lancet blijkt dat zowel koolhydraatrijke als koolhydraatarme voeding geassocieerd is met verhoogde mortaliteit. Vervanging van de koolhydraten bij een low-carb dieet door vooral dierlijke eiwitten zorgde voor een hogere mortaliteit. Vervangen van koolhydraten door vet en eiwitten afkomstig van plantaardige bronnen, waaronder groenten en noten zorgde voor een lagere mortaliteit (Seidelman et al., 2018).

Het mag duidelijk zijn dat een te veel van iets niet goed is, daarom is het raadzaam om af en toe te vasten en zo gevarieerd mogelijk te eten. Inclusief dierlijk eiwit, daar de dierlijke eiwitten een betere kwaliteit hebben dan die van plantaardige. Je hebt er minder van nodig om evenveel eiwitten binnen te krijgen. Plantaardige eiwitten bevatten andere maar eveneens essentiële aminozuren. Het is dus het beste om beide te combineren om alle aminozuren binnen te krijgen in die hoeveelheden die een mens nodig heeft om in goede gezondheid te verkeren (Whitney et al., 2013).

 

Licht op hormoonbeweging! Donderdag 4 april in Assen

Ben je geïnteresseerd in voeding en gezondheid en wil je graag meer weten hoe ons lichaam om gaat met de hormoonbalans?

Tijdens deze avond krijg je inzicht in het ritme van hormonen, bewegen we mee en leer je welke voeding nodig is voor een goede hormoonbeweging. De juiste verhouding van koolhydraten, eiwitten, vetten en vitamines-mineralen.

Graag nodigen we je van harte uit om deel te nemen aan Licht op Hormoonbeweging!

Aansluitend deze bijeenkomst is er gelegenheid om met elkaar van gedachten te wisselen, onder genot van thee en een orthomoleculair verantwoord hapje.

Datum: donderdag 4 april 2019 (introducees zijn welkom)
Tijd: inloop 19.15 uur, start 19.30 tot ± 21.30 uur
Locatie:  Ode aan de vrouw, Rondgang 93, Assen
Aanmelden:  Bij Natural Life via tel 06 40317682 of mail info@mynaturallife.nl

Er wordt een bijdrage gevraagd van € 7.50

Door Anke Ritsma, Care for Women specialiste en  Carina Veldhuis, Orthomoleculair ,- kPNI therapeut

Gezonde voeding als natuurlijke therapie!

Steeds meer mensen leiden zittend bestaan

Een nieuwe studie heeft een sedentaire levensstijl gekoppeld aan een verhoogd risico op vroegtijdig overlijden aan allerlei oorzaken. Zelfs als men regelmatig sport. Ondertussen blijken steeds meer mensen een zittend bestaan te leiden.

Sommige mensen gebieden hun kinderen regelmatig om stil te zitten, aan tafel, op school, bij oma en ga zo maar door. Te veel wiebelen, opstaan en springen wordt vaak niet gewaardeerd. Toch zouden we aan deze kinderen beter een voorbeeld kunnen nemen.

Mortale sedentaire levensstijl

Veel mensen hebben al een zittend beroep. Daarnaast wordt het grootste deel van de vrije tijd gevuld met zittende activiteiten, al dan niet met smartphone, computer of televisie. In een Australisch onderzoek werd zelfs geschat dat mensen maar 10 procent van hun vrije tijd bewegen.

Uit een nieuwe studie, van de American Cancer Society, bleek na multivariabele aanpassing dat mensen die meer dan zes uur zitten in hun vrije tijd een 19 procent hogere kans hebben op vroegtijdig overlijden dan degenen die minder dan drie uur zitten.

Een sedentaire levensstijl kan leiden tot een hoger risico op sterfte in het algemeen en specifiek door hart- en vaatziekten, kanker, diabetes, nieraandoeningen, chronische obstructieve longziekte, pneumonitis, lever- en andere spijsverteringsaandoeningen, de ziekte van Parkinson, de ziekte van Alzheimer, zenuw- en musculoskeletale aandoeningen. De verhoging van het sterfterisico varieert van tien procent voor kanker tot zestig procent voor musculoskeletale aandoeningen.

Waarom is zitten ongezond?

Helaas kon de studie geen oorzaak en gevolg aanwijzen, maar het is wel duidelijk dat steeds meer mensen vaker gaan zitten. Ouderen en chronisch zieken zitten het meest, van deze laatste groep is dat begrijpelijk. Mogelijk is een sedentaire levensstijl ook ongezond omdat deze gepaard gaat met snacken of andere ongezonde gedragingen.

Een sedentaire levensstijl wordt in verband gebracht met hogere niveaus van triglyceriden, bloedsuiker, bloeddruk en insuline. Zitten is tevens gekoppeld aan ontstekingen veroorzaakt door obesitas. Dit zou kunnen verklaren waarom zitten verband houdt met de dood door hart-, lever- en nieraandoeningen, kanker, diabetes en COPD. Het goede nieuws is dat een uur zitten onderbreken met een paar minuten lichte activiteit, of zelfs alleen maar staan, cholesterol, bloedsuiker en bloeddruk al kan verbeteren.

Kip of het ei

Een verklaring voor het verband tussen zitten en mortaliteit door de ziekte van Parkinson en Alzheimer, evenals zenuw- en musculoskeletale aandoeningen is minder makkelijk te vinden. Mogelijk is hier sprake van een omgekeerd verband: de ziekte leidt tot een meer sedentaire levensstijl. Het risico op suïcide wordt ook verhoogd, maar niet buitensporig. Mogelijk leidt depressie tot een gebrek aan motivatie om op te staan en iets te ondernemen. Echter, het is bekend dat routine-activiteiten belangrijk zijn voor de geestelijke gezondheid. Het is dus mogelijk dat zitten een depressie verergert, wat kan leiden tot suïcide.

Conclusie

Er is meer onderzoek nodig om te achterhalen waarom een sedentaire levensstijl het risico op vroegtijdig overlijden verhoogt. Een ding is duidelijk: er is een associatie tussen zittijd en sterfte. Mensen motiveren om regelmatig op te staan en eventueel te lopen kan vele gezondheidsvoordelen opleveren.

Neem eens de trap ipv de lift – loop tijdens je werklunch een rondje met je collega’s – pak de fiets