Natural Life

Nieuws en voedingstips

Jodium is meer nodig dan je denkt.

kelp

Bij jodium denken we net wat vaker aan de schildklier dan aan de hersenen. Toch noemen sommige wetenschappers jodium een ‘hersenselectief nutriënt’. Feit blijft, dat we de laatste jaren steeds minder jodium binnenkrijgen. Hoe komt dit en wat kunnen we eraan doen?

Producten van het land leveren onvoldoende jodium om te voorzien in de referentie-inname van 150 mcg jodium per dag. Onze rijkste bronnen zijn van oudsher vis en schelpdieren. Jodium is zó belangrijk voor onze hersenen, dat wetenschappers het een ‘hersenselectief nutriënt’ noemen. Er zijn zelfs wetenschappers die beweren dat onze hersenen tijdens onze evolutie nooit zo spectaculair waren gegroeid zónder.

Broodconsumptie daalt
Om jodiumtekorten op te vangen, is ooit besloten brood te verrijken met jodium (bakkerszout). Maar bij biologisch brood is dit bijvoorbeeld al vaak niet het geval. Ook zijn er tegenwoordig veel mensen die minderen of zelfs helemaal gestopt zijn met brood, bijvoorbeeld vanwege een glutenallergie, om koolhydraten te beperken of omdat graan niet past in een evolutionaire voeding. Tekorten kunnen ook optreden wanneer men mindert met gemaksvoeding, waarin ook vaak gejodeerd zout wordt gebruikt. Een gezonde keuze leidt hier tot een potentieel jodiumtekort, met alle gevolgen van dien.

Ook visconsumptie schiet tekort
Om voldoende jodium uit vis binnen te krijgen, moeten we dagelijks minimaal 150 gram vis eten. De Nederlander eet volgens het Voedingscentrum echter gemiddeld maar 10 gram vis per dag. Qua visconsumptie zijn we dus ver van onze evolutionaire roots verwijderd geraakt. Dit heeft ook gevolgen voor de schildklier, de algehele stofwisseling en voor groeiprocessen. Maar er is nog een andere belangrijke bron van jodium die we zeker niet over het hoofd mogen zien.

Kelp: basis van de voedselketen
Kelp staat aan de basis van veel voedselketens in de oceaan. Daaraan heeft vis zijn relatief hoge jodiumgehalte te danken. Dat geldt ook voor alle dieren die op hun beurt weer vis eten. Maar: hoe verder we omhoog gaan in de voedselketen, hoe lager het jodiumgehalte wordt. Andersom is bij de bron zelf, kelp, het gehalte biologisch opneembaar jodium optimaal. Voor wie niet dagelijks een flinke moot verse vis eet, is kelp dus de meest logische keuze. Maar niet alleen voor jodium moet je je tot kelp wenden.

Kelp doet meer
Kelp verzamelt uit zeewater een breed spectrum van voedingsstoffen en slaat deze in geconcentreerde vorm op. In kelp vind je dus kleine hoeveelheden van alle essentiële elementen en spoorelementen. Dat biedt een mooie dagelijkse aanvulling, maar als je daarvan wilt profiteren moet je wel dagelijks 70 gram (gedroogde) kelp in de voeding verwerken. In dat geval is het een beter idee om een kelpsupplement te nemen met 150 mcg jodium, de vastgestelde referentie-inname (RI) per dag.

Jodium binnen onze gezondheid
Dat jodium enorm belangrijk is voor onze gezondheid, blijkt ook uit de lijst van goedgekeurde EFSA-claims voor dit mineraal. Zoals gezegd is jodium belangrijk voor onze hersenen: het draagt bij aan een normale cognitieve functie en de normale werking van het zenuwstelsel. Veel bekender is echter de rol in de schildklier.

Jodium draagt bij aan een normale productie van schildklierhormonen en aan een normale werking van de schildklier. De schildklier is een belangrijk orgaan voor de regulatie van de stofwisseling en groeiprocessen in het lichaam. Tot slot draagt jodium bij aan een normaal energieleverend metabolisme en aan een normale groei van kinderen.

 

 

 

Verder lezen…

Immuniteit door darmgezondheid

Immuniteit

Immuniteit door goede darmfunctie

Het doel van je immuunsysteem is om je lichaam gezond te houden en infecties te voorkomen. Het is een prachtig mechanisme dat op verschillende niveaus bacteriën, virussen, lichaamsvreemde stoffen en gevaar herkent en vervolgens ook elimineert.

Een groot aantal ziekten wordt veroorzaakt door het falen of niet goed functioneren van het immuunsysteem. Het falen van het immuunsysteem wordt onder andere in de hand gewerkt door een te veel aan verkeerde voeding, medicijngebruik en een ongezonde leefstijl.

De darmen zijn een belangrijk onderdeel van het immuunsysteem. Voor het optimaal functioneren van het immuunsysteem is een goede darmflora absoluut noodzakelijk. De darmflora heeft veel verschillende functies in ons lichaam. Het biedt bescherming tegen pathogenen. De darmflora creëert een milieu waarin pathogenen zich niet thuis voelen. Ook voedselvertering is een belangrijke functie van de darmflora. De darmflora helpt de vertering met behulp van enzymen en produceert lactase voor vertering van melkproducten. Daarnaast produceert de darmflora korte keten vetzuren zoals melkzuur, azijnzuur en boterzuur die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de barrières. De darmflora verlaagt de pH waardoor pathogenen moeilijker kunnen overleven en calcium, magnesium en zink beter worden opgenomen. Wanneer de darmflora optimaal is vormt deze een laag in de darmen die optimale bescherming biedt voor het binnendringen van pathogenen. (meer…)

Verder lezen…

Kokosolie voor minder vet in de taille!

Kokosvet 2

Eet vet en verlies vet

Kokosolie staat bekend als een van de gezondste vetten in de wereld. Ondanks dat vele roepen dat verzadigd vet  ongezond is,  is dit al lang door de wetenschap achterhaald,  verzadigd vet is gezond.

Maar wist je dat het eten van kokosolie er voor zorgt dat je minder vet in je taille krijgt? Volgens verschillende studies, bevat kokosolie een unieke combinatie van vetzuren die een krachtig effect hebben op de stofwisseling (metabolisme), waardoor de verbranding van ongezonde vetten versneld. (meer…)

Verder lezen…

E621 smaakversterker… een gevaar voor je gezondheid?

E621

Het E621 (Mononatriumglutamaat) is waarschijnlijk het meest omstreden en gevaarlijke E-nummer wat er bestaat. En gezien de berichtgevingen zou ik deze vermijden, al valt dat niet mee. Dit omdat ze er verschillende benamingen voor gebruiken en omdat het in heel veel producten voorkomt.

Wat doet E621 precies en waarom moet ik het vermijden?
Het zorgt er in ons lichaam voor dat onze hormoonhuishouding verstoord wordt en dat we honger krijgen. E621 is neurotoxische (schadelijk voor de hersenen) en het heeft een eetlustverhogende werking omdat dit het endocriene systeem (hormoonhuishouding) ontregeld. Dit hormoonsysteem regelt namelijk uw honger- en verzadigingscentrum. (meer…)

Verder lezen…

ADHD en voeding, dieet helpt bij twee derde van de kinderen

ADHD kinderen

ADHD en voeding, een dieet kan ik twee derde van de gevallen helpen bij het terugdringen van de verschijnselen. Vreemd dat medicijnen, die alleen symptomen onderdrukken, altijd als enige oplossing gezien worden. Inmiddels is een  onderzoek gepubliceerd in het toonaangevende medische blad the Lancet.

Van de kinderen die het dieet volgden, had 64% er veel baat bij. Ze werden rustiger en minder impulsief, konden zich beter concentreren en beter luisteren. Ze hadden geen last meer van ADHD of ODD, een gedragsstoornis waarbij opstandigheid meer op de voorgrond staat. Dat zijn hele mooie resultaten, voeding als medicijn. (meer…)

Verder lezen…

Onze bodem is onze gezondheid!

Aarde

Het aantal mineralen, vitaminen en spoorelementen in de bodem bepalen
hoeveel voedingsstoffen uiteindelijk in onze voeding terecht komen.
Mensen, dieren en planten gebruiken ongeveer 60 mineralen als bouwstoffen en voor allerlei andere lichaamsprocessen. Sommige van deze mineralen zijn slechts nodig in zeer kleine hoeveelheden, dat zijn dan spoorelementen. Ook voor de aanmaak van vitamines zijn mineralen nodig. Mineralen, spoorelementen en vitaminen krijgen wij binnen via onze voeding. En planten nemen deze weer op uit de bodem. Mineralen en spoorelementen moeten dus in voldoende mate aanwezig zijn in de bodem.

Uit verschillende onderzoeken van over de hele wereld blijkt dat de hoeveelheid mineralen en vitaminen in voeding met 25 tot 75% is afgenomen. Een belangrijke oorzaak hiervan is de manier hoe met de bodem omgaan en de eenzijdige kunstmest die wij gebruiken. (meer…)

Verder lezen…

Supplementen kunnen gedrag van tieners op school verbeteren

Supplementen tieners
De onderzoekers deelden in totaal 196 tieners (tussen de 13 en 16 jaar oud) op in 2 groepen en gaven hen dagelijks een multivitaminen en -mineralenpreparaat in combinatie met een dosis omega-3 vetzuren (165 mg EPA en 116 mg DHA), of een placebo.
 
De bloedwaarden van omega-3 en -6 vetzuren, vitaminen en mineralen werden gemeten en waren bij alle tieners aan het begin van de studie extreem laag. Gedragsveranderingen werden bijgehouden met behulp van schoolgegevens en de zogeheten Conners’ teacher ratings. De laatste methode wordt vaker gebruikt om gedragsproblematiek van kinderen te meten.

(meer…)

Verder lezen…

Darm gezondheid, de sleutel voor een goede weerstand.

darmfloraHet belang van een gezonde darmflora.
Twee miljoen Nederlanders hebben te kampen met een chronische spijsverteringsziekte (Maag Lever Darm Stichting, 2006). Verreweg de meeste klachten houden rechtstreeks verband met een verstoorde darmfunctie. De symptomen variëren van krampen, diarree, bloedverlies en incontinentie tot obstipatie, voedselovergevoeligheid en huidklachten.
Voor zowel chronische als acute darmproblemen kunnen probiotica helpen om symptomen te voorkomen of te verlichten. Een goed functionerende darm begint immers bij een gezonde darmflora. (meer…)

Verder lezen…

Eetverslaving door post-traumatische stress

eetverslavingVrouwen met een posttraumatisch stressstoornis (PTSS) hebben een verhoogde kans op een eetverslaving. In wetenschap is naar voren gekomen dat met name vrouwen hiervoor gevoelig zijn. Er is een verband tussen posttraumatische stress en eetverslaving.

Het verband tussen PTSS en eetverslaving is het sterkst bij vrouwen die op jonge leeftijd een traumatische ervaring door hebben gemaakt. Het frequent eten zonder hongergevoel, eten door stress en vermoeidheid door overeten zijn een van de kenmerken. (meer…)

Verder lezen…

Het belang van Vitamine D

D vitamineIs vitamine D belangrijk?
Wat is er zo belangrijk aan vitamine D. Deze vraagstelling komt vaak naar voren.
Allereerst kunnen we niet zonder vitamine D, deze vitamine is betrokken bij alle lichaamsweefsels. Te denken aan: organen, zoals afweercellen, hersenen, spieren, hart, alvleesklier, schildklier, bijschildklier, thymus, huid (hoorncellen), darmen, eierstokken, baarmoeder, placenta, borst en prostaat.
Bij een tekort kunnen we te maken krijgen met diverse klachten, daarom is vitamine D belangrijk voor: (meer…)

Verder lezen…

Kinderen leren gezonder eten van elkaar

kinderen voedselLeeftijdgenoten beïnvloeden elkaar in voedselkeuze (gezond of ongezond) en voedselinname (veel of weinig snoepen). Er is een onderzoek geweest naar het eetgedrag van kinderen in de basisschoolleeftijd op hun eigen scholen en in een supermarkt

Niet aan te ontsnappen
Op grond van verschillende experimenten kan geconcludeerd worden dat kinderen elkaar inderdaad beïnvloeden, en dat dit ook onbewust kan gaan. Kinderen hebben vaak niet door dat ze het eetgedrag van een ander kopiëren. Zelfs als je ze een dag voor het experiment hebt verteld hoe imitatiegedrag werkt, hebben ze op de dag zelf niet door dat ze dat doen. Het gaat ook enorm snel: als een kind iets te eten of te snoepen pakt, heeft het andere kind, dat van niks wist, een grote kans om binnen vijf seconden ook wat te pakken. (meer…)

Verder lezen…

Liever havermout dan cornflakes

havermoutEen ontbijt met havermout geeft langer een verzadigd gevoel dan een ontbijt met cornflakes. Dit blijkt vooral gunstig voor personen met overgewicht.

Aan een wetenschappelijke studie namen 36 personen deel. De helft van hen had een normaal lichaamsgewicht en de andere helft had overgewicht. Ze kregen op drie opeenvolgende dagen willekeurig verschillende soorten ontbijt. Het eerste ontbijt bestond uit een kant-en-klare havermoutpap, het tweede ontbijt uit cornflakes met suiker en het controleontbijt bestond uit 1,5 kop water. Beide graanontbijten hadden een hoeveelheid van 350 kcal. (meer…)

Verder lezen…

Omega-3 vetzuren… voor preventieve gezondheid

zalm-gezond-denkendEssentiële vetzuren (kan lichaam niet zelf aanmaken)
De inname van omega- 3-vetzuren is heel belangrijk voor de juiste vetzuurbalans, vooral omdat onze voeding naar verhouding veel linolzuur en arachidonzuur bevat. De meervoudig onverzadigde omega-6-vetzuren zijn de tegenspelers zijn van omega-3-vetzuren. Het lichaam komt in een betere conditie door de linolzuur- en arachidonzuurinname te beperken en regelmatig vette vis te eten of een visoliesupplement te gebruiken. Klinische studies hebben aangetoond dat een optimale inname van omega-3-vetzuren, in het bijzonder Eicosa-Pent-Aeenzuur (EPA)  en (Docosa-Hex-Aeenzuur (DHA) helpt bij het voorkomen en/of verlichten van uiteenlopende klachten en (chronische) ziekten. Omega-3-vetzuren zijn onder meer van belang voor hart en bloedvaten, (foetale) hersenontwikkeling, gezichtsvermogen, mentale en emotionele gezondheid, afweersysteem, bewegingsapparaat, glucose- en vetstofwisseling en huid. (meer…)

Verder lezen…

Slechte mondhygiëne vergroot kans op hartziekte

Bloedend tandvlees vormt een gapend gat in onze orale barrière. Meer dan 700 verschillende soorten bacteriën kunnen zo ongehinderd de bloedbaan binnenkomen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat deze translocatie van bacteriën de kans op een hartziekte met maar liefst 70% vergroot. 

 5 tips voor gezonder tandvlees

De afgelopen jaren is er veel onderzoek verschenen dat het verband blootlegt tussen een slechte mondhygiëne en de nadelige gevolgen voor hart en bloedvaten.  Een beknopt overzicht van onderzoeken vindt u onderaan. Hieronder 5 tips ter ondersteuning van een goede (orale) gezondheid.

  1. Poetsen en flossen

Op nummer één het bekende ritueel: tweemaal daags goed poetsen. Een goede poetsbeurt duurt minstens twee minuten en er mag geen plekje worden overgeslagen. Oefen niet te veel druk uit op het tandvlees, dat is niet nodig voor een goede hygiëne en kan zelfs bloedingen veroorzaken. Ook flossen of ragen is essentieel, liefst dagelijks. Dit voorkomt dat slechte bacteriën hun lastig te verwijderen biofilm achterlaten op uw tanden (tandplak) en zich al te comfortabel gaan voelen.

  1. Gebruik een oraal probioticum
    Orale probiotica worden door steeds meer tandartsen geadviseerd. Veel probiotica blijken namelijk bijzonder gunstig te zijn voor de mondflora. Ze verhogen de weerstand tegen ongunstige bacteriën en verbeteren de conditie van het tandvlees. Bovendien helpen ze bij alledaagse problemen zoals een slechte adem (halitose). Dagelijks spoelen met orale probioticais een beter idee dan het gebruik van agressieve mondspoelmiddelen die geen onderscheid maken tussen goede en slechte bacteriën.
  2. Eet voldoende vette vis
    Vette zeevis bevat veel omega-3 vetzuren, vooral wanneer deze gevangen is in koud zeewater. Maar wat doet dat voor uw tandvlees? Het blijkt namelijk dat omega-3 vetzuren kunnen worden ingezet als preventief en is een middel om een ernstige ontstekingsziekte van het tandvlees te voorkomen. De ontstekingsremmende werking van omega-3 zorgt ervoor dat parodontitis afneemt en de ontsteking minder kans heeft over te slaan op andere organen, waaronder het hart.
  3. Minder met suiker
    Suiker is voeding voor slechte bacteriën in de mond, welke dit op hun beurt omzetten in zuren. De zuren tasten gebit en tandvlees aan, waardoor andere slechte bacteriën meer kans krijgen zich te vestigen en makkelijker in het bloed terechtkomen. Momenteel adviseert de WHO (wereldgezondheidsorganisatie) om niet meer dan 50 gram suiker per dag te gebruiken. Inmiddels wordt steeds duidelijker dat suiker de ware boosdoener is achter onder andere de obesitasepidemie en aderverkalking (en dus niet vet). De WHO beraadt zich er dan ook op het suikeradvies in de toekomst te verlagen naar 25 gram.

Neem voldoende vitamine C
Een gebrek aan vitamine C veroorzaakt bloedend tandvlees. Waarom? Vitamine C zorgt onder andere voor een goede stevigheid van bindweefselstructuren. Gezond tandvlees wordt gekenmerkt door een goede kwaliteit bindweefsel. Wanneer dit bindweefsel door een tekort aan vitamine C zijn stevigheid verliest, bijvoorbeeld door een gebrekkige voeding of door roken, raakt de mondbarrière gemakkelijker beschadigd en kan translocatie van bacteriën plaatsvinden.