Natural Life

Archives: februari 2020

Coronavirus, gevaarlijk of niet!

Hoe kunt u besmetting met het Coronavirus voorkomen?

Coronavirus My Natural life Carina Veldhuis

Onlangs dook de eerste besmetting met het nieuwe Coronavirus op in België. Één van de 9 gerepatrieerde Belgen uit Wuhan testte positief. Wat moet u weten over het Coronavirus en wat u zelf kunt doen om een besmetting te voorkomen of om ervoor te zorgen niet al te ziek te worden door een besmetting.

Negen Coronavirussen
Er zijn wel negen verschillende soorten bekend van het Coronavirus. Zes ervan zijn besmettelijk voor de mens. De milde vormen veroorzaken symptomen zoals een eenvoudige verkoudheid en zijn verder ongevaarlijk. Twee soorten waren tot op heden bekend als sterk pathogeen en dus ook gevaarlijk. Het gaat hierbij om het SARS-coronavirus (Severe Acute Respiratory Syndrome) en MERS-coronavirus (Middle East Respiratory Sydrome). Deze coronavirussen veroorzaken ernstige longontstekingen en kunnen dodelijk zijn. Uit ervaring met het SARS- en MERS-Coronavirus kunnen we stellen dat deze virussen een dysfunctionele immuunreactie kunnen uitlokken die buiten proportie is en veel schade aanricht.

Gevolgen sterk pathogene virussen
Ernstige longontstekingen als gevolg van een sterk pathogeen Coronavirus zijn geassocieerd met zeer snelle replicatie van het virus, immense infiltratie van immuuncellen en zeer sterk verhoogde niveaus van pro-inflammatoire cytokines. Deze massieve immuunreactie laat schade na in de longen en kan resulteren in een fatale longontsteking. Een gezond persoon met een normaal functionerend immuunsysteem zou van de milde Coronavirussen geen last mogen hebben. Ouderen mensen en mensen met gezondheidsklachten zoals diabetes of hart- en vaatziekten zijn vaak kwetsbaarder omdat ze vatbaarder zijn.

Het nieuwe Coronavirus: 2019-nCoV
Het nieuwe Coronavirus is ontstaan op een beestenmarkt in Wuhan. Het is een tot nog toe onbekende variant van het Coronavirus en wordt het 2019-nCoV virus genoemd. Er is nog geen vaccin op de markt. Het nieuwe Coronavirus is in het grootste deel van de gevallen mild. De sterftekans stijgt met de leeftijd en is groter bij onderliggende gezondheidsproblemen. Het is dus erg belangrijk dat ons immuunsysteem dit virus correct aanpakt. Indien ons immuunsysteem het virus effectief overwint zullen we vanaf dat moment antilichamen produceren waardoor we vanaf nu niet meer opnieuw besmet kunnen worden en dus immuun geworden zijn.

Wat kunt u zelf doen
Belangrijk is dus om ervoor te zorgen dat de immuunreactie effectief is. Wat kunt u inzetten?

Antivirale stoffen uit de natuur
De virus kan worden afgeremd met antivirale stoffen zoals:

Astragalus Membranaceus (dagelijks 900 mg)
Allium Sativum (knoflook, dagelijks 200-400 mg
Sambucus en Cordyceps (dagelijks 2000 mg)
Vitamine C (dagelijks 2000 mg)
Vitamine D (75 mg)
Zink  (dagelijks 30 mg)
Omega 3 (EPA/DHA 1000 mg)

Vitaminen, mineralen en vetzuren voor een optimale immuunreactie
De inname van voldoende vitamine C is erg belangrijk. Een vitamine C-tekort kan leiden tot een inadequaat functionerend immuunsysteem. Ook zink is van groot belang in het reguleren van de immuunreactie.. Daarnaast zijn voldoende vitamine D en de vetzuren EPA en DHA noodzakelijk voor op tijd uitzetten van de immuunreactie zodat deze geen onnodige schade aanricht. Voldoende inname van vette vis, schaal- en schelpdieren of algen en eventuele aanvulling met suppletie (dagelijks 2000 mg) is aan te raden. Vitamine D maken we aan onder invloed van de blootstelling aan zonlicht op onze huid. In deze tijd van het jaar is het in Europa onmogelijk om voldoende vitamine D via deze weg aan te maken. Suppletie van vitamine D is dus sterk aanbevolen.

Optimale werking van cortisol
Ook cortisol speelt een belangrijke rol in de immuunreactie en zorgt samen met vitamine D, EPA en DHA voor het op tijd beëindigen van de ontstekingsreactie. De lichaamseigen cortisolproductie en de gevoeligheid voor cortisol, en dus ook de werkzaamheid ervan, kunnen worden verbeterd via enkele eenvoudige leefstijltips:

  • Zorg voor voldoende stressreducerende activiteiten zoals sporten, sauna, massage, meditatie, ademhalingsoefeningen die ontspanning brengen;
  • Neem regelmatig een koude douche of ga in open water zwemmen. Een intense koudeprikkel zorgt voor vergroting van cortisolgevoeligheid;
  • Eet gevarieerd en voldoende vezels om de darmflora te optimaliseren (of gebruik pre- en probiotica): een gezonde darmflora zorgt voor een betere werkzaamheid van cortisol.

Tot slot
Het nieuwe Coronavirus houdt velen van ons bezig. We kunnen er preventief voor zorgen dat ons lichaam bestand is tegen een besmetting met dergelijk virus, zoals ook aan te raden is ter preventie van het griepvirus. In België maakt het griepvirus jaarlijks zo’n 1000 en in Nederland zo’n 2000 dodelijke slachtoffers. Vooralsnog zijn er gelukkig van het Coronavirus geen dodelijk slachtoffers te betreuren in België en nog geen besmettingen in Nederland. Met behulp van een gezonde leefstijl, aangevuld met enkele stoffen uit de natuur die ons immuunsysteem een duwtje in de juiste richting geven, is ons lichaam beter bestand tegen virusinfecties, zoals het Coronavirus.

Voor nadere informatie:

Carina Veldhuis
Orthomoleculair,- kPNI therapeut
Mob. 06 40317682
Email: info@mynaturallife.nl
Web: www.mynaturallife.nl

Ongezonde voeding slechter voor hersenen dan ondervoeding

Resultaten uit een Fins onderzoek liegen er niet om: overdadige consumptie van verzadigde vetten, rood vlees en worst zijn schadelijk voor de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Ook een gebrekkige visconsumptie heeft zijn weerslag. 

Aan het onderzoek deden 428 jongens en meisjes mee tussen de zes en acht jaar oud. De onderzoekers bekeken of er een verband bestond tussen enerzijds de Baltic Sea Diet Score (BSDS) en Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH) score en anderzijds de score op de meerkeuze-intelligentietest Raven’s Progressive Matrices (RCPM).

Gezonde voeding My Natural Life

De Baltic Sea Diet Score meet de inname van onder andere fruit, bessen, groenten, vezelrijke graanproducten, vetarme melk, vis, rood vlees en worst. DASH is vergelijkbaar, maar meet onder andere ook de zoutinname en consumptie van suikerrijke drankjes.

Bij alle kinderen bleek er een direct verband te bestaan tussen de dieetscores en de uitslagen op de IQ-test. Hoe meer groente, fruit, vis, onverzadigde vetzuren en vezels werden gegeten, hoe hoger de intelligentiescore. Een minder goede score hield direct verband met een relatief hogere consumptie van rood vlees, worst, verzadigd vet en zout.

Hoewel gezonde voedingsmiddelen een positief effect kunnen hebben op de cognitie, benadrukken de onderzoekers dat het verband tussen intelligentiescores en het totale voedingspatroon sterker is dan die tussen intelligentiescores en afzonderlijke voedingsmiddelen. Ofwel: over de gehele linie gezond eten heeft veel meer effect dan af en toe een appeltje mee in de broodtrommel.

“Goede voeding is de basis voor een normale lichamelijke en cognitieve ontwikkeling bij kinderen. In ontwikkelde landen blijkt het nu zelfs zo te zijn dat ongezonde voeding een grotere negatieve impact heeft op de cognitie dan ondervoeding”, waarschuwen de onderzoekers in de British Journal of Nutrition.

Om de situatie in Nederland te schetsen: volgens het CBS haalt van de kinderen tussen vier en twaalf jaar oud ongeveer 30% de norm voor fruit, 33% voor groente en slechts 9% voor vis. In de leeftijdscategorie twaalf tot zestien daalt dit zelfs naar een schamele 14% (fruit), 21% (groente) en 6% (vis).

Bronnen:
[1] Eero A. Haapalaa, Aino-Maija Elorantaa, Taisa Venäläinena, Ursula Schwaba, Virpi Lindia and Timo A. Lakkaa, Associations of diet quality with cognition in children – the Physical Activity and Nutrition in Children Study, British Journal of Nutrition / Volume 114 / Issue 07 / October 2015, pp 1080-1087

[2] http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondheid-welzijn/publicaties/artikelen/archief/2015/nederland-eet-onvoldoende-groente-fruit-en-vis.htm