Wist je dat… onze darmen onze breinvitaliteit beïnvloeden?

Wist je dat… onze darmen onze breinvitaliteit beïnvloeden?

Dit bericht over vitale voedingsstoffen voor je brein post ik juist vandaag.

Elk jaar op 30 maart is het namelijk World Bipolar Day. De boodschap van World Bipolar Day is om wereldwijd aandacht en begrip te vragen voor de bipolaire stoornis.

Mentale klachten komen veel voor

Vaak komen mensen bij mij in de praktijk met mentale klachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bipolaire stoornissen, ADHD (attention deficit hyperactivity disorder), ADD (attention deficit disorder), manisch depressieve klachten, hormonale klachten zoals PMS (premenstrueel syndroom) en stemmingsklachten. Voor mij de uitdaging om voor deze mensen voeding als medicijn in te zetten.

Maar hoe zit dat nou precies… voeding voor je brein?

Tweede brein

Onze darmen zijn het belangrijkste onderdeel voor ons brein en ons immuunsysteem. De darmen worden ook wel ons tweede brein genoemd. De communicatie verloopt via de darm-hersen-as.

Sensoren (receptoren) die in het brein voorkomen, zijn ook te vinden in de darmen. Ze communiceren met elkaar door hormonen en signaalstofjes die zenuwimpulsen overdragen (serotonine). De darmbacteriën (microbioom) communiceren via het centraal zenuwstelsel direct en geheel zelfstandig met de hersenen. Zo vormen ze een belangrijk samenspel.

Maar soms verloopt die interne communicatie helaas niet zo soepel. Dan ontstaat er een bron van lichamelijke en psychische klachten. Dat kan zich bijvoorbeeld uiten in vermoeidheid, vergeetachtigheid of concentratieproblemen. Dus het is van gróót belang om de darmgezondheid als #1 te zien. De darmflora (microbioom) hoort gezond te zijn en optimaal te werken. Gezonde darmen hebben een positief effect op de gezondheid van ons brein.

Breinvitaliteit bevorderen

Voeding heeft een belangrijke rol voor een optimale werking van de darm. Denk aan goede vezelbronnen zoals granen, zaden, noten, (gefermenteerde) groenten. Maar ook aan de juiste vetzuren zoals olijfolie, kokosolie en daarnaast de juiste verhouding van langzame koolhydraten en eiwitten.

Het drinken van water, eventueel met een schijfje citroen, is noodzaak. Bij te weinig vocht, kan er geen communicatie plaatsvinden.

En om de darmflora te stimuleren, is lichaamsbeweging nodig. Doe dit bij voorkeur direct na het opstaan in de ochtend en voordat je ontbijt. Afvalstoffen die het immuunsysteem in de nacht produceert, worden dan opgeruimd. Zo worden je lichaamssystemen opgeschoond, waaronder ook je hersenen.

Om je darmen te ondersteunen kan je als aanvulling psychobiotica gebruiken. Kies voor de combinatie van een goede probiotica met de juiste bacteriestammen en prebiotica dat uit vezels bestaat. Oftewel voeding voor de ‘goede’ darmbacteriën! Zo kan je de gezondheid en activiteit van je hersenen positief beïnvloeden.

Wil je meer weten?

Heb je het idee dat jouw breinvitaliteit wel een boost kan gebruiken? Als therapeut kijk ik naar de interne communicatie en het samenspel van organen, hormonen en lichaamsstelsels. Ik ga op zoek naar de bron van je klacht. Vanuit dat vertrekpunt maken we dan een persoonlijk plan van aanpak voor natuurlijk herstel door middel van voeding, voedingsstoffen en interventies.

Wil je samen bekijken hoe we jouw breinvitaliteit weer kunnen bevorderen? Neem gerust contact op, ik help je graag.

Gerelateerde berichten

Eet wat je wil dag
Gezondheid

Eet-wat-je-wil-dag!

Vandaag is het eet-wat-je-wil-dag. De achtergrond van deze dag is even één dag geen dieet, opgeheven vingertje of schuldgevoel. Gewoon eten waar je zin in

Lees verder »